17 Mayıs 2007 Perşembe

Venedik Meydanı ve forumlar

Şimdi Venedik meydanına gidip Vittorio Emanuella anıtını göreceğiz, şehri oradaki merdivenlere çıkıp seyredeceğiz. Sonrasında da arka tarafından forumlara ineceğiz. Plan bu.
Rehberimiz bizi güneybatıya yönlendiriyor;) Corso Vit. Emanuele çıkıyoruz.
Caddede yürürken caddenin tam ortasında çevrelenmiş bir kalıntı görüyoruz. Hiç bir yerinde açıklama yok, sadece bir yazı var Area Sacra- Kutsal Alan diye. Açıp Dost Kitabevinin rehber kitabına bir bakıyoruz ki burası Sezarın ölürken sen de mi Brutus dediği nokta!! Aman Allahım, tarihe tanıklık ediyoruz. burada her yer muhteşem. Ve muhtemelen Romaya turla gelen insanların çoğu bunları göremiyor. Hemen fotoğraflar çekiliyor tabi:)
Devam ediyoruz caddeden, ilerden sağa dönüp Venedik meydanına çıkacağız. Sağa dönüyoruz!!!!! Ama bu sefer gerçekten küçük dilimizi yuttuk. Bu ne heybettir, bu ne ihtişamdır,bu nedir? Bu kadar da olmaz yani. Anıt diye beklediğimiz yer bizim anıtkabirden de büyük, onlarca sütunlu bir bina, binaya ulaşımı sağlayan yüzlerce basamaktan oluşmuş merdivenden oluşuyor. Yani adamlar yarıştıkça yarışmış, ben en büyüğünü yaparım diye. Bu anıt 1880 lerde Birleşik İtalyanın ilk kralı Vittorio Emanuel adına yapılmış. Mussolini de 2. dünya savaşı sırasında halka buradan seslenmiş. Burası antik merkez olduğu için sağda solda hala kazılmakta olan kalıntılar var caddede. Çıkıyoruz merdivenlerden, bakıyoruz etrafımıza ve bir sürü duomo görüyoruz. O kadar ki çoğunun ismi kitapta bile yok. Yani bizim her köşebaşındaki mahalle camisi sanki. Gerçekten kelimelerle ifade edilemeyecek bir heybet var. Anıt da tadilatta tabi. Cephe iskelesi sayesinde katlı otopark gibi görünüyor. Yukarıdan panoromik görüntü yapmak için soldan sağa sırayla fotoğraf çekiyorum. Çok başarılı sayılmaz ama size bir fikir verebilir.
Sağ tarafımızda Trianus Pazarları ve forumu var. Roma imparatoru Trianusun Daçya(Romanya) seferine gidişinde yapımına başlanmış, sefer sonunda tamamlanmış. Forum iki kütüphane, bazilika ve ortadaki açık alandan oluşuyor. Trianus sütunu ise imparatorun Daçya seferini ve zaferini ayrıntılı rölyeflerle anlatıyor. Forumun arka tarafında ise eskiden pazaryeri olarak kullanılan dükkanların sıralandığı, yaklaşık 150 dükkanlık, bugünkü alışveriş merkezinin karşılığı bir yapı var. Buranın devamında sağ tarafa doğru Agustus, Sezar forumları var. Forum, eski zamanların şehir merkezi-meydanı imiş. Resmi binaların olduğu, imparatorun her gün geldiği yer. Mesela Agustus Forumu Sezarın katillerine kazanılan zaferin karşılığı olarak Agustus tarafından yaptırılmış, ortasındaki tapınak da intikam tanrısı Marsa adanmış. Sezar forumu ise Roma forumundaki yoğunluktan dolayı, burayı rahatlatmak amacıyla yaptırılmış, tapınak Venuse adanmış. Roma forumu bunlardan daha arka tarafta, orayı anıttan bakınca göremiyoruz. Daha da geride Colloseum görünüyor.
Anıtın arkasındaki Palazzo Nuovoya girmek istiyoruz, ama tabiki çok sıra var yine. Buradaki cpitoline müzeleri de görülmesi şart yerlerden. Arkaya dolaşıp binanın içinden bir yerlerden kendimize yol bularak merdivenlere geliyoruz. Aşağıda Michalengelonun tasarladığı Piazza del Campidoglio var. Merdivenlerde fotoğraf çekerken şarjım bitiyor. Eyvah!!! Üzüntümün sonsuzluğunu tahmin edebilirsiniz. Saçmasapan çektiğim fotoğraflara yanıyorum şimdi. Normalde aylarca beni idare eden şarjım günün sonuna doğru bitti. Oradaki bir seyyar satıcıdan pil almak istiyorum adam 10 euro istiyor. Yuh!!! Kendimce pazarlık edip 1 euro vereceğimi söylüyorum, kabul ediyor amcam, tam parayı verecekken dalga geçiyor ahmak bi de benle, bugün değil yarın 1 euro diye. Böylece pilleri alamadan ablamın makineye talim, huzursuz, mutsuz, iniyorum meydana.
Meydanda bir tarafta Palazzo senatorio, bir tarafta Palazzo Nuovo,diğer tarafta Palazzo del Conservatori, meydana inen merdivenler var. En güzeli de meydandaki süslü zemin döşemesi.
İmparator, Romayı ziyaret edeceğini bildirdiğinde Papa Michalengeloya Capitolineyi yeniden tasarlamasını istemiş. Bu meydan o zaman yapılmış. Devam ediyoruz Roma forumuna doğru.